Chiptuning oraz usuwanie filtrów FAP/DPF
W chwili obecnej już praktycznie tajemnicą Poliszynela jest fakt, iż w 99% przypadków operacja chiptuningu polega jedynie na wgraniu nowego tzw. wsadu (zwykły plik binarny) w którym pewne parametry zostały zmodyfikowane. W przypadku chiptuningu modyfikacje dotyczą głównie podawanych dawek paliwa oraz konsekwentnie zwiększenia ciśnienia doładowania turbiny (należy uciekać wręcz od zmian kąta zapłonu) czyli "wprowadzenia nowych map" używając żargonu tunerów, który to żargon w dalszej części niniejszej strony używany nie będzie, gdyż jego używanie kwalifikujemy jako rozmydlające istotę faktycznie podejmowanych czynności.
W konsekwencji upowszechnienia narzędzi (w tym przypadku interfejsów podłączanych do portu USB komputera a z drugiej strony do interfejsu diagnostycznego samochodu) w tym dość uniwersalnych narzędzi obsługujących szerokie spektrum kontrolerów silnika ECU (Engine Control Unit) w chwili obecnej operację chiptuningu, czy też usunięcia FAP/DPF każdy właściciel pojazdu może wykonać samodzielnie we własnym zakresie, bez potrzeby oglądania dziurek w nosie markotnego z reguły tunera.
Olbrzymią korzyścią dla właściciela pojazdu wynikającą z samodzielnej i niezależnej od nikogo obsługi jest możliwość wgrywania różnych wariantów plików w zależności od faktycznych potrzeb, i tak:
-
w warunkach miejskich nie ma sensu męczyć całego układu napędowego (czy też układu przeniesienia napędu) poprzez działanie zwiększonego momentu obrotowego (konsekwencja tuningu najbardziej oczekiwana przez kierowców). Takie szarpanie samochodu zwiększonym momentem obrotowym w wielkomiejskich korkach prowadzi niechybnie do szybszego zużywania wybranych elementów samochodu co potwierdzi każdy doświadczony mechanik samochodowy. Stąd też dla jazd miejskich najlepiej stosować ustawienia fabryczne zawarte we wsadzie fabrycznym. Wsad ten można zgrać bez problemu samodzielnie bądź pobrać z dowolnego forum poświeconego tuningowi.
przypadek podróży po polskich drogach z pewnością stanowi nie lada wyzwanie, w szczególności wyprzedzanie innych pojazdów powinno trwać możliwie jak najkrócej, gdyż jakby nie patrzeć jest to manewr wymagający w ponad 90% przypadków zjechania na przeciwległy pas ruchu. Stąd też w warunkach takich podróży zwiększony moment poprawia bezpieczeństwo oraz usprawnia wykonania niektórych manewrów a zatem w takich przypadkach warto pokusić się o zwiększenie (racjonalne) osiągów pojazdu nawet, jeżeli konsekwencją jest większy moment oddziałujący na wybrane elementy pojazdu. Wsady tuningowe najlepiej pozyskać zgrywając je od kolegi, który posiada dokładnie taki sam samochód z takim samym silnikiem. Można je również zakupić poprzez internet od samych tunerów bądź ich dystrybutorów. Zresztą już w chwili obecnej można stwierdzić, iż szczelny dotychczas worek pękł i wsady rozeszły się po przysłowiowym świecie.
Dlaczegóż zatem to kierowca miast tunera nie może być decydentem w kwestii tego, kiedy jakiego wsadu do kontrolera Silnika używać ? Dzięki dostępnym narzędziom przejęcie pełnej kontroli nad doborem parametrów pojazdu w zależności od potrzeb i warunków jazdy już dziś jest możliwe oraz niezwykle proste. Tak naprawdę oprogramowanie komputerowe realizujące wgranie nowego pliku/wsadu do kontrolera silnika posiada jedynie dwie funkcje: wgraj oraz zgraj, wystarczy jedynie wskazać plik, który zawiera wsad z którego chcemy korzystać w danej chwili. Czas wgrania to typowo od 2min-10min.
Oczywiście tunerzy podnoszą kwestię hamowni oraz charakterystyki z hamowni. Testy na hamowni kosztują typowo około 100PLN i osoby dalece zdeterminowane mogą takowe wykonać, przy czym taki test niewiele wnosi a chęci tunerów do tzw. poprawiania charakterystyk należy wyhamowywać w zarodku, gdyż ewentualne załamania charakterystyk w określonych zakresach obrotów są konsekwencją jakiegoś problemu/awarii w samochodzie i należy te ustalić (bardziej odpowiedzialny tuner wskaże właśnie taką ścieżkę) a nie "podkręcać dodatkowo" parametry w określonym zakresie obrotowym celem wyrównania charakterystyki i prowadząc do dalszego pogłębiania problemu.
Przypadek usunięcia DPF czy FAP wymaga przy dzisiejszych możliwościach jedynie zgrania pliku wsadu, przepuszczenia tego pliku przez dedykowane oprogramowanie służące do usuwania DPF/FAP (te w obecnych wersjach czyszczą również całą historię) oraz ponownego wgrania do kontrolera ECU (sumy kontrolne liczą za nas narzędzia). Alternatywnie miast przepuszczania wsadu przez stosowne oprogramowanie można plik wsadu zmodyfikować ręcznie (w internecie dostępne są już instrukcje dla poszczególnych kontrolerów).
MPPS v12.0.0.6
Kabel dedykowany dla celów zgrywania oraz wgrywania plików konfiguracyjnych (wsadów) do kontrolerów silników (ECU) większości pojazdów osobowych. Jest to niezwykle proste urządzenie pozwalające na szybką zmianę (kilka minut) wsadu w kontrolerze silnika zmieniając tym samym osiągi silnika i wykonując tym samym klasyczny chiptuning. Operacje na kontrolerze silnika wykonujemy jedynie za pomocą dwóch dostępnych opcji, tj. "Odczytaj" (zapamiętaj) oraz "Zapisz" (wgraj). Posiadając różne pliki konfiguracyjne możemy dowolnie (oczywiście w zakresie na jaki pozwala silnik oraz jego osprzęt) dostosowywać nasz pojazd do aktualnych wymagać czy oczekiwań.